Τι αναφέρεται στη δικογραφία, τι υποστηρίζει ο αστυνομικός συντάκτης Β. Λαμπρόπουλος, επικαλούμενος μαρτυρίες από γείτονες του κατηγορούμενου ηθοποιού-σκηνοθέτη.
Προκαταρκτική έρευνα για να διαπιστωθεί αν είναι βάσιμα ή όχι δημοσιεύματα που εμπλέκουν αορίστως οργανώσεις που λειτουργούσαν δομές ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων στο κέντρο της Αθήνας την περίοδο 2017-2018 με τον κατηγορούμενο για κατά συρροή βιασμό ανηλίκων Δημήτρη Λιγνάδη διέταξε η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στις υπάρχουσες καταθέσεις, καταγγελίες και μαρτυρίες που μελετά η Εισαγγελία για τον σκηνοθέτη και ηθοποιό δεν υπάρχει καμία αναφορά σε οργάνωση που δραστηριοποιούνταν στη φιλοξενία ασυνόδευτων ανηλίκων, ενώ υπάρχουν πολλές αναφορές ότι ο καταγγελλόμενος γνώριζε ανήλικους, Ελληνες ή αλλοδαπούς, σε πλατείες του κέντρου της Αθήνας, όπου σύχναζε.
Οι αναφορές σε τρεις, μη κατονομαζόμενες, οργανώσεις που τη συγκεκριμένη περίοδο λειτουργούσαν δομές ασυνόδευτων ανηλίκων προέρχονται από αναφορά του αστυνομικού συντάκτη των «Νέων» και του «Βήματος» Βασίλη Λαμπρόπουλου στο MEGA.
Πηγή του συντάκτη είναι τα όσα έλεγε ο ίδιος ο Δημήτρης Λιγνάδης σε γείτονες που τον έβλεπαν να πηγαίνει στο διαμέρισμά του συνοδευόμενος από εμφανώς ανήλικους αλλοδαπούς. «[…] εκείνος έλεγε ότι πρόσφερε εθελοντική βοήθεια σε παιδάκια -αλλοδαπά ή μη- για να μαθαίνουν τη γλώσσα ή πράγματα σχετικά με το θέατρο», λέει στον συντάκτη γείτονας του σκηνοθέτη, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ. Και συνεχίζει επικαλούμενος αστυνομικές πηγές ότι «ύστερα από έρευνα για τον ισχυρισμό των γειτόνων, διαπιστώθηκε […] ότι τουλάχιστον τρεις δομές ανήλικων προσφύγων μέσω κοινωνικού λειτουργού, είχαν κλείσει μαθήματα στο θέατρο του σκηνοθέτη». Προσθέτει ότι ύστερα από επικοινωνία με τους φορείς διαπιστώθηκε ότι πολλά παιδιά αρνούνταν να ξαναπάνε στο θέατρο, χωρίς να εξηγούν γιατί, και ότι τα περισσότερα από τα παιδιά αυτά βρίσκονται σήμερα στη Γαλλία.
Οι ισχυρισμοί των αστυνομικών πηγών, όπως τις καταγράφει ο κ. Λαμπρόπουλος, προκαλούν ερωτήματα: θεωρείται τουλάχιστον ασυνήθιστο να εργάζεται σε τρεις διαφορετικές οργανώσεις ένας κοινωνικός λειτουργός, ο οποίος γνώριζε προσωπικά τον σκηνοθέτη, όπως σημείωσε ο συντάκτης σε χθεσινή του εμφάνιση στο MEGA.
Παραμένει επιπλέον θολό ποιο είναι το θέατρο του σκηνοθέτη εκείνη την περίοδο. Ο Δ. Λιγνάδης ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής στο Pantheon Theater, πρώην πολυχώρο διασκέδασης στο Γκάζι, όπου ανέβασε σε επανάληψη το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» με ανήλικους πρωταγωνιστές το 2017, τελευταία χρονιά που λειτουργεί το Pantheon.
O συντάκτης αναφέρθηκε χθες στο «MEGA» σε συμμετοχή ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων από δομές και σε άλλα προγράμματα. Ωστόσο, αντίθετα από ό,τι θα αναμενόταν από αξιόπιστη έρευνα, δεν ανέφερε το παραμικρό στοιχείο για τον τύπο της συνεργασίας των δομών με τον σκηνοθέτη, αν δηλαδή υπήρξε κάποιο συμφωνητικό ή άλλο έγγραφο, αν συνοδεύονταν τα παιδιά από υπεύθυνο της δομής.
Η ασάφεια των μέχρι στιγμής στοιχείων οδηγεί εκ των πραγμάτων σε συλλήβδην στοχοποίηση των οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στο προσφυγικό, σε μια περίοδο που η προχειρότητα, οι χειρισμοί, η ρητορική και η αντιπροσφυγική πολιτική της κυβέρνησης τις βάζουν στο στόχαστρο.
Eίναι χαρακτηριστικό ότι οργανώσεις αναγκάζονται να προσπαθούν να αποδείξουν ότι δεν είναι ελέφαντες, εξηγώντας ότι την περίοδο εκείνη δεν λειτουργούσαν προγράμματα ασυνόδευτων ανήλικων (Solidarity Now) ή ότι στις δράσεις υπήρχαν πάντοτε επόπτες της οργάνωσης (Praksis). Αλλά και το Εθνικό Θέατρο διευκρίνισε με ανακοίνωση ότι ο Δ. Λιγνάδης δεν είχε καμία εμπλοκή με προγράμματα εκπαίδευσης προσφύγων, όπως αυτά που πραγματοποίησε το Εθνικό την περίοδο 2017-2018 το Εθνικό σε συνεργασία με τη UNICEF.
Το συγκεκριμένο ρεπορτάζ του κ. Λαμπρόπουλου αποτέλεσε τη βάση για το υπόμνημα που κατέθεσε χθες στην Εισαγγελία Πρωτοδικών η Ειδική Γραμματέας Ασυνόδευτων Ανηλίκων, Ειρήνη Αγαπηδάκη, όπως είχε υποχρέωση. «Δεν πρέπει να μείνει τίποτε στο σκοτάδι, χωρίς διερεύνηση», δήλωσε.